Agenție de publicitate Iași | Marketing Online

  • Acasa
  • Despre noi
  • Servicii
    • Site de prezentare
    • Magazin online
    • Facebook Ads
    • Google Ads
    • Administrare Facebook
    • Administrare Instagram
    • Esti din Iasi daca
    • SEO
    • Branding
    • Grafica
    • Foto – Video
    • Gazduire Web
    • GDPR
  • Contact
Cere oferta
  • Home
  • Posts tagged "estidiniasi.ro"
15 iunie 2025

Tag: estidiniasi.ro

Gestul minunat al unor tineri comedianţi din Iaşi! Spectacol pentru Maria!!

duminică, 18 iunie 2017 by administrator

Trei  tineri comedianţi din Iaşi,  Gabriel Mărtinaş, Bobi Dumitraş si Petrica Istoc in colaborare cu TIMES, impresionaţi de cazul Mariei, fetiţa cu origami, şi-au ” unit forţele” intr-un  spectacol caritabil iar toti banii incasaţi o sa ajunga  la Maria.
„Vrem, cu zâmbetele şi veselia lor şi cu sprijinul vostru, să o ajutăm pe Maria Petrişor. Maria are 13 ani, este elevă la liceul special pentru deficienţe de vedere Moldova, din Târgu Frumos, unde a terminat clasa a Vll, şi are pasiunea de a confecţiona obiecte origami. La vârstă de 8 ani îi s-a pus diagnosticul de corioretinită maculară cicatricială toxoplasmica, cu pierderea vederii la ochiul drept. Pentru această boală nu existra tratament. Din luna Noiembrie a anului trecut este diagnosticată şi cu artrită idiopatică juvenilă. Din păcate această boală nu poate fi vindecată şi necesită tratament toată viaţă.”

Gabriel Mărtinaş a început să facă stand up comedy în primul an de facultate. Până în prezent a participat la numeroase spectacole alături de artişti consacraţi, atât în ţară, cât şi în străinătate. A urcat pe scena la Stand Up Fest – Braşov, Festivalul International de Stand Up Comedy – Cluj, dar şi în Londra în cadrul evenimentului The Romanians Are Coming. Scrie glume în timpul liber şi adoră să-şi amuze colegii de la birou. Glumeşte despre orice subiect, atât timp cât îl lasă prietena.

Petrică este un prieten bun al comediei. Încă de la o vârstă fragedă apare pe scena teatrului românesc. Astfel, se apucă de stand up comedy în 2014 participând la diverse open mic-uri, deschideri de spectacole pentru artiști consacrați în domeniu și spectacole de tipul one man show. In 2016 dă lovitura carierei sale participând la „Stand up fest” din Brașov și „FISC” (Festivalul internațional de Stand up comedy) din Cluj unde își face loc pe podium ocupând poziția a III-a. Se bucură tot timpul de viață și crede că va ajunge atât de celebru încât la bătrânețe îl va înlocui pe Arșinel în reclamele medicamentoase.

Pe Bobi Dumitraş îl ştim din cântecele şi concertele trupei Fără Zahăr. Acum vine să ne prezinte latura să de comediant. Acelaşi umor neaoş moldovenesc, pe care artistul l-a împletit într-un ghem de glume numit Comedie Din Chicioare.

Info & Rezervări: 0751 118 386 | Mesagerie Facebook
Adresa: Copou – Str. Codrescu Nr.6, Iaşi (în spatele căminului studenţesc Gaudeamus)

 

Esti din Iasiestidiniasi.ro
Read more
  • Published in Eveniment
No Comments

Istoria tramvaiului la Iaşi

luni, 05 iunie 2017 by administrator

În martie 1900, străzile Iaşiului au fost străbătute pentru prima dată de tramvaiul electric, o inovaţie a epocii. Locuitorii au privit cu uimire vagoanele AEG, fiind printre primii români care au făcut cunoştinţă cu tramvaiul electric. Liniile de tramvai au necesitat şi o transformare a oraşului, străzile au fost lărgite, pregătindu-se şi electrificarea oraşului.

Unul din primele vagoane care au circulat la Iasi, aici fotografiat in Copou

Modernizarea Iaşiului

Istoria tramvaiului la Iaşi a început în martie 1898 când s-a semnat contractul între Primărie şi Societatea Algemeine Electricitäts Gesellschaft (AEG) din Berlin pentru aducerea tramvaiului electric la Iaşi. Străzile erau întortochiate şi cu pante accentuate ceea cea necesitat ample lucrări. Au fost numeroase probleme pentru primarul Nicolae Gane, cu alinierea, retragerea caselor pe noile poziţii indicate de planul inginerului Gr. Bejan, pentru a se da drum liber „trăsurilor fără cai”. S-au făcut exproprieri, s-au cumpărat terenuri de la proprietarii aliniaţi, altora, după caz, vânzându-li-se. S-au mutat ziduri şi garduri, nu fără ponoase electorale la adresa înlocuitorilor lui Nicolae Gane, care făcuse „pozna” aducerii tramvaiului.

Citeşte şi  O ieşeancă a fost prima femeie avocat din Estul Europei. A murit după o viață petrecută luptând pentru drepturile femeilor

„Voiajuri experimentale”

Societatea de Electricitate şi-a organizat un birou comercial în Casa Neuchötz din strada Ştefan cel Mare nr. 1, unde este acum restaurantul „Select”. Luni dimineaţa, în ziua de 24 ianuarie 1900, au început voiajurile experimentale ale primelor tramvaie, la 17 februarie/1 martie 1900 punându-se în circulaţie, pentru public, linia Gară – Hală, la 6/19 martie – linia Păcurari, iar la 7/20 martie – tronsonul Hală-Socola şi apoi celelalte.Totodată, s-au executat şi lucrări de electrificare a oraşului, contractate de Primărie cu Societatea Continentale Gesellschaft für Electriche Unternehmungen din Nürnberg, la 15 noiembrie 1897. În ziua de 8 septembrie 1898, s-a pus piatra fundamentală la clădirea Uzinei, iar după vreo 8 luni, mai bine zis la 6 mai 1899, „Uzina de lumină”, cum se mai numea, a început furnizarea de curentul alternativ, cu tensiune înaltă de 3000 V şi tensiune joasă de 300/150 V, în reţelele oraşului.

 

 

Se afla pe strada Uzinelor”, fiindcă tot acolo s-a construit strada Moţoc şi Uzina electrică a tramvaielor, ce avea să fie dată în exploatare la 1 martie 1900.

Noutăţi edilitare

Vechile fotografii în care apar tramvaiele de sfârşit de secol XIX strecurate printre clădirile acelor vremi şi tăind curajos străzile oraşului amintesc de oamenii de atunci, fie ei primari, consilieri, ingineri ori tehnicieni care au dat spre folosul Iaşului noua invenţie a inteligenţei şi creativităţii umane, de care lumea se bucura, nu fără oarecare reticenţă, ce‑i drept, ca la orice început.

Preocuparea unor mari înaintaşi ca Iaşii să devină un oraş modern a fost încununată de succes odată cu introducerea iluminatului electric şi a tramvaiului electric, acţiuni care s-au succedat la un scurt interval de timp. Meritul unor personalităţi ieşene precum Nicolae Gane, Vasile Pogor, Leon Negruzzi constă în faptul că, în funcţiile publice pe care le-au avut, toţi foşti primari, au luptat pentru introducerea celor mai noi soluţii, atât în ceea ce priveşte iluminatul electric, cât şi transportul în comun. Astfel, în anul 1899, Iaşul poseda prima uzină electrică comunală („Uzina de lumină“), iar în 1900 pe străzile Iaşului circulau tramvaie electrice.

Cea mai lungă reţea din ţară

În 1898, firma AEG din Berlin, căreia prin legea 713, promulgată de regele Carol la data de 9 martie, i-a fost concesionată construirea şi exploatarea reţelei de tramvai din Iaşi ca urmare a câştigării licitaţiei din 18 septembrie 1897, a început lucrările, iar pe data de 1 martie 1900 a fost dată în exploatare prima linie, de la Gară până la Hală. În acelaşi an s-au inaugurat: traseul Păcurari – Hală, linia dintre Hală şi Socola, respectiv Hală şi Nicolina, linia spre Copou (până la Regimentul 13 Dorobanţi), linia Gară – Abator, iar în 1901 a fost dat în exploatare traseul Târgu Cucu – Sărărie, prelungit în 1907 până la Copou prin actuala stradă Triumf. La definitivarea reţelei de tramvai în 1901, Iaşul se situa pe primul loc ca lungime de reţea (17,307 km) între cele cinci oraşe din ţară care au introdus tramvaiul electric între 1894 şi 1901. Structura finală a traseelor era următoarea: linia 1: Copou – Socola, linia 2: Păcurari – Nicolina, linia 3: Gară – Abator, linia 4: Târgu Cucu – Sărărie – Copou.

Citeşte şi  IMAGINE RARĂ din IAȘI: Masivul Ceahlău, vizibil la orizont din Copou

Primele tramvaie

Exploatarea tramvaiului electric la Iaşi a început cu un număr de 16 vagoane, construite la Nürnberg. Din documentele de arhivă nu reiese clar cum arătau primele tipuri de tramvaie care au circulat la Iaşi. O descriere, destul de fidelă, a făcut-o, totuşi, unul din vechii lucrători ai Uzinei de Tramvaie, maistrul Gheorghe Sîrbu, care a lăsat în amintirile sale scrise următoarele detalii: „Mi-aduc aminte foarte bine de aceste vagoane, deoarece am călătorit cu ele şi am executat la strung piese pentru întreţinerea lor. Vagoanele erau pe două osii, trucul (sau gheştelul, cum i se spunea pe atunci) era din tablă groasă de oţel presat cu nervurile în afară. Distanţa între osii era de 1.500 mm. Caroseria (sau cupeul) era construită în întregime din lemn, îmbrăcat în exterior în întregime cu tablă de fier.

Peroanele erau complet deschise, nu aveau nici un geam pentru protecţia vatmanului. Salonul pentru pasageri era prevăzut cu uşi glisante la ambele peroane. Interiorul era din lemn de fag şi stejar, frumos finisat şi lustruit, la culoarea naturală a lemnului. Pentru pasageri erau prevăzute câte două bănci, montate lateral, faţă în faţă, la mijloc fiind culoarul de trecere. Ventilaţia cupeului se făcea printr-un număr de oberlihturi practicate într-o cuşcă construită pe toată lungimea acoperişului vagonului. Semnalizarea se făcea de către vatman, manual, cu un clopot din bronz turnat. Vagoanele erau prevăzute cu faruri rotunde la ambele peroane, montate pe acoperiş, la mijloc.

Indicaţiile de linii se făceau prin tăblii detaşabile, practicate pe marginea acoperişului vagonului, sub far. Indicativele pe timp de noapte se făceau printr-un fel de far cu culori. Fiecare linie avea culoarea ei distinctă. Peroanele vagonului erau prevăzute cu câte două scări. Urcarea şi coborârea pasagerilor se făcea pe ambele părţi ale peroanelor, fără nicio restricţie, deoarece pe vremea aceea circulaţia era foarte redusă, iar vehiculele erau numai cu tracţiune animală. Vagonul de tramvai era vopsit într-o culoare gri-vernil la partea inferioară până la nivelul geamurilor, inclusiv peroanele. De la nivelul geamurilor până la acoperiş era vopsit în gri-vernil deschis, iar acoperişul într-un verde închis.

Vagonul avea numere de înmatriculare, pe ambele peroane la mijloc, iar pe părţile laterale era pictată în chenar emblema oraşului Iaşi cu numărul de înmatriculare al vagonului sub emblemă, cuprins în chenar. Iniţial, încălzirea se făcea cu sobe cu cărbuni“.

Circulă şi astăzi

În 1998, echipa inginerului Dorian Geba a restaurat două vagoane AEG (vagonul 1 – pentru călători – şi vagonul 2 – măturătoare), după modelele celor care au circulat prin Iaşii primilor ani ai secolului XX. Acum, vagonul 1 sau mai popularul „tramvai de epocă”, restaurat cu migală, este una din atracţiile turistice ale Iaşului. La evenimente speciale şi în zilele de sărbătoare, tramvaiul circulă pe una din cele mai vechi rute – Copou – Tg Cucu, iar ieşenii şi turiştii de astăzi se pot simţi ca şi primii călători ai tramvaiului, acum mai bine de 110 ani.

Sursa:  curierul-iasi.ro

Esti din Iasiestidiniasi.roTramvai Iasi
Read more
  • Published in Cultură, Local
1 Comment

Mănăstirea Cetăţuia, un alt colţ de suflet!

sâmbătă, 03 iunie 2017 by administrator

Mănăstirea Cetăţuia

Manastirea Cetatuia, purtand hramul „Sfintii Apoltoli Petru si Pavel„, este asezata in marginea vestica a orasului Iasi. Din oras se ajunge chiar si cu mijloacele de transport in comun. Este situata pe una din cele sapte coline ale orasului; pe varful unui deal cu rape de jur imprejur. De la poalele colinei, se urca pe langa padure.

Manastirea Cetatuia

Manastirea a fost ridicata de Gheorghe Duca, Domn al Moldovei, in a doua sa domnie (1668 – 1672), dupa planuri asemanatoare unei alte manastiri din Iasi. Este vorba despre manastirea Trei Ierarhi, pe care a vrut s-o imite, cu toate ca performanta nu era posibila. Manastirea este inchinata Sfantului Mormant de la Ierusalim, ca multe altele in cursul vremii. A fost inzestrata cu multe odoare si vesminte scumpe. Dintre acestea, se mai pastreaza inca „orarul din catifea rosie lucrat in fir de aur si argint de Anastasia Doamna”, sotia domnitorului.

Manastirea Cetatuia

Aici mai funcionase inainte de aceasta manastire, o biseerica si o cetatuie, care a indeplinit rolul de refugiu al asediatilor. Era legata printr-un tunel de curtea domneasca din Iasi.

Manastirea Cetatuia a trecut in decursul vremii prin razboaie, si alte calamitati naturale. Lucrari de reparatie si restaurare au avut loc in 1830-1911 si 1940-1941, insa cea mai importanta initiativa a fost in 1964-1971, cu sprijinul statului, a Directiei Monumentelor Istorice, a Departamentului Cultelor si Mitropoliei Moldovei. Datorita restaurarilor si-a pastrat forma originala.

Manastirea Cetatuia

Pericolul cel mai mare il reprezinta acum alunecarile de teren, fenomen care s-a accentuat dupa 1996. Consolidarea dealului devine astfel absolut necesara pentru pastrarea intacta a temeliei asezamantului.

 Manastirea Cetatuia          Manastirea Cetatuia

Este o constructie din zid, in plan trilobat. Altarul este luminat de trei ferestre, catapeteasma acestuia, din lemn sculptat, inaltandu-se pana la bolta. Naosul delimitat de pronaos, prin arcadele sprijinite pe coloane puternice, octogonale cu capitele patrate ornamentate sculptural.

 Manastirea Cetatuia          Manastirea Cetatuia

In interiorul bisericii, pe partea dreapta, se gaseste si mormantul ctitorului – Gheorghe Duca, Domnul Moldovei.

Manastirea Cetatuia

Fatada bisericii este impartita in doua de un brau de piatra format din trei suluri rasucite din loc in loc si fixat pe o banda de piatra alba decorata cu rozete si frunze de stejar cioplite in relief. Fatadele au stalpi contraforti si ocnite moldovenesti mari si mici.

 Manastirea Cetatuia          Manastirea Cetatuia

Manastirea Cetatuia

Pictura manastirii Cetatuia constituie o adevarata creatie artistica. Pictorii, cunoscuti cu numele, sunt fratii Mihai si Gheorghe Dima, aromani originari din Turcia, chemati de Gheorghe Duca. In documentele istorice se mai pomeneste si de pictori localnici ca Nicolae zugravul cel batran, Stefan zugravul si altii.

 Manastirea Cetatuia          Manastirea Cetatuia

Pictura are si anumite elemente compozitionale specifice, cum ar fi: Viata si Martirajul Sfantului Ioan Botezatorul si 23 de scene din Acatistul Maicii Domnului. In pridvor, pe langa alte scene binecunoscute, gasim pictati si pe unii Filozofi antici.

Manastirea Cetatuia

Fosta casa domneasca, aflata in partea nordica a manastirii, a fost transformata in muzeu. Staretia si sala gotica, in care a functionat renumita tipografie de limba greaca, sunt si ele inca prezente.

Manastirea Cetatuia

Iata ce aflam din placa memoriala fixata in zidul salii gotice: „Manastirea Cetatuia zidita de Gheorghe Duca in 1669, fosta resedinta de vara a voievozilor si mitropolitilor Moldovei, adapost de lucru al Mitropolitului Dosoftei si invatatului Dimitrie Cantemir. Avand o tipografie ajunsese in timpul din urma in stare de parasire in deosebi palatul Domnesc, Sala Gotica si gospodaria erau in completa ruina. Asa fiind prin staruinta IPS Dr. Pimen Georgescu, Mitropolitul Moldovei, cladirile vechi au fost refacute de Comisiunea Monumentelor Istorice, inaugurandu-se cu deosebita solemnitate in octombrie 1911 de marele Rege Carol I venit la Iasi cu familia Regala pentru serbarea jubileului Universitatii, cu care prilej s-a pus temelia noilor chilii manastiresti. La aceasta stralucita serbare la care au fost prezenti si delegatii Universitatilor straine sositi la Iasi pentru Jubileul Universitatii, a contribuit foarte mult aviatorul Aurel Vlaicu care a zburat pe aparatul inventat de el, plecand de la scoala normala „Vasile Lupu” peste Iasi si facand mai multe viraje in jurul dealului cu manastirea Cetatuia in admiratia invitatilor straini si a multimii poporului. A fost primul zbor de aviatie la Iasi.”

Zidul de incinta construit din piatra inconjoara manastirea, la colturi avand ridicate turnuri de aparare.

Manastirea Cetatuia

 Manastirea Cetatuia          Manastirea Cetatuia

Rolul cultural al manastirii. Cu sprijinul material al Domnitorului Gheorghe Duca, manastirea a avut un rol important in raspandirea culturii crestine ortodoxe. Pentru comunitatile care se serveau de limba greaca, rolul cultural al manastirii Cetatuia a crescut dupa infiintarea tipografiei grecesti in 1682. Tipografia a fost incredintata unor calugari romani in frunte cu Ieromonahul Mitrofan, ajuns episcop de Husi. In aceasta manastire au functionat scoli, iar biserica si incaperile manastirii au servit ca spital pentru raniti din marele razboi.

Manastirea Cetatuia

Cu toate ca este oarecum izolata de oras, linistea pe care o aduce in sufletul vizitatorului merita efortul depus pentru a ajunge sus. Panorama orasului este extraordinara, din punctul pe care il ocupa manastirea, iar datorita inaltimii colinei, aceasta poate fi vazuta din aproape toate punctele orasului.

Sursa:  www.crestinortodox.ro

Manastirea Cetatuia

Esti din Iasiestidiniasi.roIasi
Read more
  • Published in Cultură
No Comments

Contact

0749 314 463
0752 134 074
contact@estidiniasi.ro

Informații

Termeni si conditii
Politica Cookie

Program

Luni-Vineri: 09.00-17.00
Sâmbătă: Închis
Duminică: Închis

Link-uri externe

ANPC
Sol. Litigii

© 2020. Toate drepturile rezervate. Site creat de Esti din Iasi

TOP