Agenție de publicitate Iași | Marketing Online

  • Acasa
  • Despre noi
  • Servicii
    • Site de prezentare
    • Magazin online
    • Facebook Ads
    • Google Ads
    • Administrare Facebook
    • Administrare Instagram
    • Esti din Iasi daca
    • SEO
    • Branding
    • Grafica
    • Foto – Video
    • Gazduire Web
    • GDPR
  • Contact
Cere oferta
  • Home
  • Blog
  • Cultură
  • Cetatea de sub asfalt. Harta Iaşiului subteran, între mit şi realitate
15 iunie 2025

Cetatea de sub asfalt. Harta Iaşiului subteran, între mit şi realitate

Cetatea de sub asfalt. Harta Iaşiului subteran, între mit şi realitate

by administrator / joi, 25 mai 2017 / Published in Cultură

Se spune despre Iași că în dedesubtul fundațiilor puținelor case de epocă rămase aici, îngropate adânc în pământ și apăsate de blocuri comuniste și clădiri moderne, se află o mulțime de ruine ale așezămintelor ieșenilor de altădată, precum și tunelurile care făceau legătura între ele. Deși specialiștii ieșeni infirmă existența unor astfel de tuneluri, mulți locuitori ai Iașiului cred că ele sunt reale și datează din vremea lui Ștefan cel Mare.

Existența acestor presupuse tu­­ne­luri este legată de faptul că în­ce­pând cu a doua jumătate a secolului al XV-lea, ieșenii au început să își construiască pivnițe la case, aces­tea având nu numai rol de depozi­tare a alimentelor și a vinului sau a brumei de avere deținută, dar și rol de adăpost din calea jefuitori­lor sau a invadatorilor. În scurt timp, ma­joritatea caselor de boieri sau de ne­gustori aveau pivnițe, astfel în­cât, în unele locuri, ele au ajuns să co­mu­nice între ele. Specialiștii ieșeni susțin că fără această „strategie de supraviețuire” populația ar fi fost decimată fiindcă tătarii care atacau orașul ardeau totul în calea lor, iar în Iași, majoritatea caselor erau ridicate din lemn, paie și șindrilă.

Deși casa putea fi reconstruită, piv­­nița trebuia să rămână intactă, mo­tiv pentru care volumul de muncă depus în construirea unui astfel de adăpost, dar și prețul plătit de bo­ieri erau imense. Costul cons­truc­ției unei pivnițe depășea valoarea casei, iar manopera era executată de pietrari la lumina unor făclii.

ISTORIA IZGONITĂ DE URBANIZARE

În timpul lucrărilor de moder­ni­zare ale Iașului, s-au descoperit ruine ale fostei Curți Domnești și ale altor așezăminte, precum și piv­nițe adânc săpate în pământ, unele fiind păstrate și conservate, iar al­te­le fiind stârpite de utilaje grele. S-a spus de multe ori că istoria Iașiului a fost mutilată prin nimicirea a ceea ce se afla în subteranul din capitala Moldovei, dar fără distrugerea lor, noile clădiri nu ar fi fost temeinice.

În estul Palatului Culturii, în locul în care se afla teatrul de vară, în anul 1960, s-au descoperit câteva ruine și ziduri de fundație ale Curții Domnești, care nu au fost păstrate în întregime, dar ele sunt și astăzi neacoperite. În schimb, ruinele aceleiași curți din partea vestică a Palatului Culturii au fost acoperite de clădiri moderne. Cu alte cu­vin­te, istoria a cărei mărturii erau zidu­ri­le unor construcții importante a fost înghițită de lăcomia urbanizării. Des­pre catacombele Curții Dom­nești cir­culă chiar și astăzi legende care spun că în întunecimea acestor lo­curi erau torturați păcătoșii vremii.

De asemenea, în timpul cons­trucției Pasajului „Mihai Emi­nes­cu” din zona Fundației s-au descoperit două pivnițe prost lucrate cu piatra de Repedea, care nu au putut fi conservate deoarece nu s-a putut ajunge la ele în întregime.

Astăzi, pe Bulevardul Ștefan cel Mare, în zona Cubului, există o intrare a unor astfel de catacom­be. Aceasta este însă blo­ca­tă de au­torități din cauza unei cri­me care a avut loc la intrarea în tunel, în anul 2004. Aceste catacombe au fost salvate de arheologul Nicolae Pușcașu, care a oprit excavatoarele, el fiind un apărător al trecutului medieval moldovean și un îngrijitor al patrimoniului ie­șean.

Alte ruine de acest fel s-au descoperit în zona Hala Centrală și în timpul construcției noului Pa­lat al Justiției, inaugurat către sfâr­și­tul anului 2014.
De la Palatul Culturii pornesc câteva sisteme de galerii subterane, dar acestea se întrerup după câțiva zeci de metri. Pentru a fi conservate, s-a zidit câte un perete pentru fiecare galerie, în speranța că de­gra­darea acestora va fi oprită.

Por­nind de la existența acestor galerii, s-au tras concluzii potrivit cărora din centrul Iașiului vechi ar porni tuneluri care străbat orașul, lucru care nu este tocmai adevărat. Har­ta Iașiului subteran ră­mâne o fantezie, iar lungimea acestor tuneluri nu poate fi determinată.

LEGENDE CRESTATE ÎN ZIDURI

Există, de asemenea, poveștile conform cărora de la Palatul Cul­tu­rii, fosta Curte Domnească, se întindea un tunel tocmai până la dealul Cetățuii sau până la dealul Galata, dar aceste ipoteze nu au confirmare arheologică. Se mai spu­ne despre aceste presupuse tu­neluri că erau folosite de populație pentru a se retrage din calea cotropitorilor.
În cazul în care un astfel de tunel ar fi legat centrul Iașiului de Dealul Galata, acesta ar fi trebuit să treacă pe dedesubtul Bah­lu­iului, dar, deși cursul râului era mai spre stânga în Evul Mediu, tot nu era posibilă construirea unui astfel de pasaj subteran. La fel, nici tunelul de la Iași până la Podu Iloa­iei nu există, deși unii ieșeni mai cred asta și astăzi.

Lumea pe jar 502

În afară de piv­ni­țe, aceste tu­ne­luri subterane provin și din fostul sistem de canalizare al ora­șului. În unele surse se precizează că în trecut apele se revărsau în locul în ca­re astăzi se înalță im­pu­nătorul Pa­lat al Culturii, loc care pe atunci se numea Heleșteul Dom­nesc.

Unele ramificații ale acestui sistem de canalizare sunt atât de mari încât prin ele se putea circula și cu bar­ca. Acest lucru  nu a putut fi dovedit fiindcă Apavital Iași nu are nicio evidență a sistemelor de ca­na­li­za­re de dinainte de 1900. Se crede în­să că aceste tuneluri de canalizare ar fi existat de prin se­colele al XVII-lea sau al XVIII-lea.

O altă proveniență a galeriilor subterane ar putea fi cea a cra­me­lor. Fiindcă Iașul este un oraș înconjurat de podgorii, s-au săpat adânc în pământ spații menite să depo­zi­te­ze vinul, astfel fiind explicată exis­ten­ța ruinelor de pe dealurile Galata și Cetățuia. Între timp aceste spații s-au degradat, astăzi fiind vizibile numai câteva rămășite a ceea ce au reprezentat ele cândva.

Zvonurile tunelelor Iașiului cir­cu­lă de mult timp în rîndurile ce­tă­țenilor, dar existența acestor ga­lerii subterane nu a putut fi de­mon­strată și din cauza faptului că deși s-a scris despre istoria acestui oraș, nu au fost cuprinse toate as­pec­tele. Adică, istoria a fost abor­dată din punct de vedere social, cultural, economic, etc., dar mai puțin arhitectural. De aceea, exis­tența vestigiilor subterane ale Ia­șului ­nu are o mărturie scrisă. S-a pus chiar și problema introducerii acestor tuneluri sau pivnițe în circuitul turistic al orașului.  Acest lucru nu este posibil fiindcă multe din ele au fost rase și sunt blocate sau prea fragmentate.

Ștefan cel Mare nu a străbătut niciodată galeriile subterane pentru a se întâlni cu Maria Rareșoaia, femeia cu care avea o relație ex­tra­con­jugală. Faptul că orașul celor șapte coline este străbătut de tu­neluri este, deci, o iluzie.

Sursă:   Roxana Găină  ( Opinia  Studențească )

  • Tweet
Tagged under: cetate, Iasi, Palatul Culturii

About administrator

What you can read next

Bojdeuca lui Ion Creangă, prima casă memorială literară din România
Exclusiv pentru elevii de clasa a VIII-a și a XII-a. Au fost publicate modelele de subiecte pentru Evaluarea Naţională şi Bacalaureat 2018
Sacrificiul unui primar al Iaşiului de altădată: şi-a pus bunurile gaj pentru teatru

7 Comments to “ Cetatea de sub asfalt. Harta Iaşiului subteran, între mit şi realitate”

  1. Chirică says :
    25 mai 2017 at 10:55 PM

    De fiecare dată când s-au gasit ruine medievale sau chiar mai vechi au fost demolate cu o furie inconștientă.La fel ca si in cazul Palace a primat interesul imediat .În primul ghid al grădinii Palace ni se promitea un mic circuit arheologic ,ghid ce a fost repede înlocuit cu altul in care nu mai era nici urma de traseu istoric iar puținele vestigii expuse au fost lăsate special să se degradeze. Si sub comunisti si după au șters istoria orașului
    care atent conservată ar fi adus beneficii materiale și prestigiu orașului. Veneticilor oploșiți în administrație nu le pasă de Iași deși declară că il iubesc nevoie mare.

  2. Nelu says :
    26 mai 2017 at 9:36 AM

    Nu ar fi rau sa mai precizati si sursa fotografiilor. E usor din fata calculatorului sa scormonesti „vestigiile de sub asfalt”. In rest, mult succes!

    1. administrator says :
      26 mai 2017 at 7:40 PM

      Unde am gasit sursa, am specifiat, de aceasta data ne-am folosit de fotografii luate de pe google. 🙂

  3. Verdes says :
    26 mai 2017 at 3:42 PM

    Mai stiu 3 beciuri mari care comunica intre ele in zona in care am copilarit si inca nu sunt infundate….

  4. Andrei says :
    27 mai 2017 at 3:13 AM

    Sunt sigur ca Iasul a avut un sistem de galerii subterane, zisele hrube, bine pus la punct. Dar odata cu constructiile comunistilor, acestea au fost distruse partial. Ele inca mai sunt ingropate, am vazut cu ochii mei o astfel de galerie ce lega zona Bisericii Buna Vestire de Casele vechi de pe Vasile Conta. Dar bine inteles ca atunci cand s-a construit Institutul de Medicina Legala acesta galerie a fost demolata fara nici o problema (1995). Zona Copoului ar fi singura zona a orasului care ar mai putea sa aiba hrubele intacte, pentru ca acolo nu s-a construit masiv. Pacat ca am pierdut atata istorie care s-ar fi putut valorifica frumos ( vezi catacombele din Paris).

  5. Intâmplările (ne)ştiute din Tudor Vladimirescu (part. I) » EstidinIasi.ro says :
    12 iunie 2017 at 2:27 PM

    […] Poate iti place si:  Cetatea de sub asfalt. Harta Iaşiului subteran, între mit şi realitate […]

  6. Constantin Butacu says :
    13 iunie 2017 at 2:13 PM

    M-am născut și am copilarit în cartierul Păcurar , mai precis în str.Pacurari nr.99 ,lângă fosta fabrica de bere „Zimbru”.Pe locul unde astăzi este construita o stație de benzina , a existat o casa cu mai multe anexe ,construita la strada Pacurari prin anul 1909 (pe frontispiciul ei era scris în tencuiala acest an) ,care a aparținut unui negustor evreu pe nume Moise Kokal și moștenită de un alt evreu pe nume Carol Calmanovici ,care a plecat din România în Israel prin anul 1970-1980.În subsolul acestei clădiri exista un beci foarte mare iar din acest beci coborau niște scări ce dădeau intr-un alt beci mai mare .Galeria celui de al doilea beci mergea pe sub strada Pacurari înspre strada Toma Cozma, pe lângă școala Petru Poni, o parte din galerie fiind prăbușita pe lângă o trecătoare cu scăricele care făcea legatura intre stradaPacurari și str.Toma Cozma. Fiind copil am intrat în acele galerii ,atât în prima cât și în cea de a doua care se afla sub prima ,dar nu am intrat prea mult în interiorul ei ca mi-a fost frica.Acea casa a fost demolată prin anul 1978-1979 ,beciul fiind astupat la intrare dar bănuiesc ca în profunzime hrubele mai exista și acum.

Contact

0749 314 463
0752 134 074
contact@estidiniasi.ro

Informații

Termeni si conditii
Politica Cookie

Program

Luni-Vineri: 09.00-17.00
Sâmbătă: Închis
Duminică: Închis

Link-uri externe

ANPC
Sol. Litigii

© 2020. Toate drepturile rezervate. Site creat de Esti din Iasi

TOP